Deel met anderen!

Interessant? Deel deze tip gerust!

Actie! Help alle clichézinnen in e-mails en brieven de wereld uit!!

  • L.S.
  • Naar aanleiding van uw schrijven…
  • In deze brief deel ik u het volgende mee.
  • Ik stuur u deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.
  • Ik wil u erop wijzen dat…
  • Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Gebruik jij wel eens zo’n cliché?

Of kom je ze tegen in brieven en e-mails van anderen?

 

Waarom je clichés gebruikt

Meestal omdat:

  • je deze zinnen al járen gebruikt
  • ze automatisch je ‘pen’ uitfloepen
  • je ooit gehoord hebt dat het zo hoort
  • iedereen het doet
  • dit nu eenmaal in jullie standaardbrieven staat

Best fijn ook wel dit soort clichézinnen. Je hoeft er niet over na te denken en ze staan vlot op papier.

 

Waarom clichézinnen uitbannen?

Omdat een cliché niet voor niets een cliché heet. Het is een (te) vaak gebruikte uitdrukking die nogal afgezaagd en stoffig overkomt.

 

Het gebruik ervan kan voor jou ook nadelige gevolgen hebben:

Jouw lezers slaan clichézinnen over omdat ze vaak nietszeggend zijn.
Dus waarom zou jij dit soort zinnen nog langer gebruiken?

Jouw lezers ervaren clichézinnen als onpersoonlijk.
Ze voelen zich er in ieder geval niet door aangesproken. Een gemiste kans wanneer dit nu juist wel je bedoeling is.

Jouw lezers vinden clichézinnen ouderwets.
Ja echt. Zeg maar eens eerlijk: hoeveel jaar gebruik jij ze al wel niet?

 

Wat dan wel?

Bedenk gewoon iets originelers en spreek je lezers persoonlijk aan. Je laat dan zien dat je je lezers serieus neemt en daar krijg je hun volle aandacht voor terug.

Zo verhoog je ook nog eens de kans dat je je doel (vele malen sneller) bereikt!

 

Inspiratiezinnen

Enkele voorbeelden:

L.S.

Vrijwel niemand weet meer dat dit lectori salutem betekent: ‘Heil aan de lezer’. Nu je dit weet, wil je waarschijnlijk meteen het alternatief weten: Geachte heer, mevrouw, Of: Beste lezer,

Naar aanleiding van uw schrijven...

Dit wil echt niemand meer lezen! Alternatief: In uw brief van 10 maart vraagt u mij… Of misschien zelfs wel: Bedankt voor uw e-mail!

In deze brief deel ik u het volgende mee.

Wist je dat deze zin niet af is? Want wat deel je nu mee? Schrijf dus gewoon wat je mee te delen hebt. Bijvoorbeeld: U komt in aanmerking voor een vergoeding van de reiskosten.

U ontvangt deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.

Een weinigzeggende zin. Val gewoon direct met de deur in huis. Bijvoorbeeld: Zoals beloofd vindt u in de bijlage de checklist.

Ik wil u erop wijzen dat…

Mensen houden er niet zo van wanneer je hen op iets wijst, daar gaan nekharen van overeind staan. Wel vinden ze het fijn wanneer je hen ergens op attendeert. Schrijf bijvoorbeeld dit: Denkt u er aan uw ID-kaart mee te nemen?

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Een klassieker die zich maar lastig laat uitroeien. Vooral in standaardbrieven overleeft ‘ie al jaren. Alternatief: Mocht u vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op. Of: Ik hoor graag wat u van dit voorstel vindt.

Nog meer voorbeelden?

Download hiernaast gratis de Beste openingszinnen in brieven en e-mails.

Handig om uit te printen en op te hangen.

Veel plezier ermee!

DE BESTE OPENINGSZINNEN

Download gratis de beste openingszinnen voor e-mails

+ elke maand een gratis schrijftip

Vond je dit een waardevol artikel, deel dit dan met anderen!

Andere gratis schrijftips

Meer schrijftips?

Ontvang elke maand een gratis tip van Petra.