- L.S.
- Naar aanleiding van uw schrijven…
- In deze brief deel ik u het volgende mee.
- Ik stuur u deze e-mail naar aanleiding van ons gesprek.
- Ik wil u erop wijzen dat…
- Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.
Gebruik jij wel eens zo’n cliché?
Of kom je ze tegen in brieven en e-mails van anderen?
Waarom je clichés gebruikt
Meestal omdat:
- je deze zinnen al járen gebruikt
- ze automatisch je ‘pen’ uitfloepen
- je ooit gehoord hebt dat het zo hoort
- iedereen het doet
- dit nu eenmaal in jullie standaardbrieven staat
Best fijn ook wel dit soort clichézinnen. Je hoeft er niet over na te denken en ze staan vlot op papier.
Waarom clichézinnen uitbannen?
Omdat een cliché niet voor niets een cliché heet. Het is een (te) vaak gebruikte uitdrukking die nogal afgezaagd en stoffig overkomt.
Het gebruik ervan kan voor jou ook nadelige gevolgen hebben:
Jouw lezers slaan clichézinnen over omdat ze vaak nietszeggend zijn.
Dus waarom zou jij dit soort zinnen nog langer gebruiken?
Jouw lezers ervaren clichézinnen als onpersoonlijk.
Ze voelen zich er in ieder geval niet door aangesproken. Een gemiste kans wanneer dit nu juist wel je bedoeling is.
Jouw lezers vinden clichézinnen ouderwets.
Ja echt. Zeg maar eens eerlijk: hoeveel jaar gebruik jij ze al wel niet?
Wat dan wel?
Bedenk gewoon iets originelers en spreek je lezers persoonlijk aan. Je laat dan zien dat je je lezers serieus neemt en daar krijg je hun volle aandacht voor terug.
Zo verhoog je ook nog eens de kans dat je je doel (vele malen sneller) bereikt!
Inspiratiezinnen
Enkele voorbeelden: