Irritant. Je tekst is klaar en het resultaat is best goed, al zeg je het zelf. Alles wat er in moet staan, staat er in.
Toch krijg je vragen over de inhoud. En niet zomaar vragen. Nee.
Van die vragen waarvan jij denkt:
- Hoe bedoel je? Dat stáát er toch!
- Dat zijn maar details, het gaat vooral om de hoofdlijnen.
- Zeg, heb jij mijn tekst eigenlijk wel gelezen?
Je ontkomt er niet aan deze – in jouw ogen totaal overbodige – vragen te beantwoorden. Mondeling of schriftelijk, het levert je altijd extra werk op.
Ja, dat is zeker irritant. Maar wist je dat dit vaak veroorzaakt wordt door je eigen aannames?
De 3 meest gevaarlijke aannames van schrijvers
1. Mijn lezers hebben verstand van zaken
Klopt, maar jouw lezers weten waarschijnlijk niet alles. Jij bent immers de specialist.
Dit brengt ook met zich mee dat je zaken, die voor jou zó logisch zijn, vergeet op te schrijven. Met als gevolg dat lezers jouw gedachtegang en logica niet kunnen volgen, en afhaken.
Tip
Het werkt beter om het kennisniveau van je lezers te onderschatten dan te overschatten. Zo kunnen alle lezers jouw verhaal goed volgen. Ook de, soms onbekende, meelezers.
2. Het is belangrijk dat mijn lezers alles weten
Misschien niet leuk om te horen, maar jouw lezers zijn niet geïnteresseerd in ál jouw kennis. Ze gaan selectief op zoek naar informatie die hen helpt om hun eigen werk te kunnen doen. Daarom willen ze vooral antwoord krijgen op vragen die hen bezighouden.
Jouw kennis speelt dus een dienende, maar o zo belangrijke, en misschien zelfs wel beslissende rol.
Tip
Geef alleen antwoord op de vragen die je lezers belangrijk vinden. Hierdoor is jouw tekst van grote waarde voor de organisatie.
3. Teksten worden van A tot Z gelezen
Helaas, een zakelijke tekst is geen spannende roman die je in een adem uitleest. Daar hebben je lezers ook helemaal geen tijd voor. Je kunt het je lezers dus niet kwalijk nemen dat ze jouw tekst niet van het begin tot het einde lezen.
Lezers willen dat jij voor hen de belangrijkste zaken op een rij zet. Doe je dit niet, dan zien zij al snel door de bomen het bos niet meer. Hierdoor loop je het risico dat zíj gaan bepalen wat belangrijk is en wat niet.
Tip
Zorg voor een heldere en logische structuur. Hierdoor is jouw tekst vlot scanbaar voor lezers met weinig tijd.
Succes met deze tips!