Heb je al eens gehoord van de Golden Circle van Simon Sinek? En wist je dat je dit superhandige model kunt gebruiken wanneer je een zakelijke tekst moet schrijven?

Try and error
Het model helpt vooral wanneer je geneigd bent om direct te beginnen met typen; lekker aan de slag met de inhoud. Begrijpelijk, maar dit levert helaas vaak niet een echt goede tekst op.
De eerste tekenen hiervan dienen zich al tijdens het schrijven aan. Je merkt bijvoorbeeld dat je vastloopt in je gedachten. Je gaat zinnen herschrijven en alinea’s verplaatsen. Mogelijk verdwijnt je hele tekst zelfs in de prullenbak.
Je begint opnieuw.
Herken je dit? Zonde van je tijd!
Wil jij effectiever schrijven, met een beter resultaat? Gebruik dan de Gouden Cirkel. Velen gingen je al voor!
Begin met het waarom
De Gouden Cirkel werkt van binnen naar buiten. Je begint eerst met het denkproces, dus het ‘waarom’. Daarna ga je via het ‘hoe’ naar het ‘wat’. Pas bij het ‘wat’ ga je je eerste zinnen schrijven.
Starten in de ‘denk’-stand in plaats van de ‘doe’-stand is eerst misschien wat lastig, maar het went snel.

1. Waarom schrijf je?
De eerste cirkel gaat over de ‘waarom’-vraag. Waarom schrijf je eigenlijk een e-mail, brief of rapport?
Teksten zonder duidelijk doel zijn zinloos. De lezer snapt de bedoeling niet en zal niet in actie komen. Weet dus waarom je schrijft, en breng je lezers hiervan op de hoogte.
Let op! Stel deze ‘waarom’-vraag vóórdat je begint met schrijven. Doe je dit niet dan kost het later veel tijd en energie om je tekst te verbeteren.
Bepaal je doel
Neem de tijd en stel jezelf de volgende vragen:
– Wat is het doel van mijn tekst?
– Wat is kort gezegd mijn boodschap?
– Waarom wil ik dit communiceren?
2. Hoe pak je het schrijven aan?
In de tweede cirkel maak je een plan. Een schrijfplan. Dit is de structuur van je tekst en helpt jou om hoofd- en bijzaken goed van elkaar te scheiden. Hier maak je je lezers ook heel gelukkig mee. Met een heldere, logische structuur kunnen zij jouw verhaal goed volgen.
Ook dit schrijfplan maak je vóórdat je begint met schrijven. Echt, je zal deze tijdsinvestering dubbel en dwars terugverdienen. Zónder plan verzand je namelijk al snel in allerlei details die je later weer moet herstructureren of verwijderen.
Maak een schrijfplan
Je maakt het jezelf makkelijk door na te denken over deze vragen:
– Wat is het doel en onderwerp van mijn tekst?
– Welke vragen hebben mijn lezers over dat onderwerp?
– Welke informatie zet ik in de inleiding, de kern en het slot?
3. Wat schrijf je?
Nu pas begin je met schrijven. In deze fase kun je je helemaal richten op de inhoud, over de rest heb je al voldoende nagedacht.
Wees je er wel van bewust dat jij op jouw vakgebied meer weet dan anderen. Wat voor jou volkomen duidelijk is, kan voor je lezers geheimtaal zijn. Wist je trouwens dat ook hoogopgeleiden het liefst teksten lezen die ze in één keer begrijpen?
Schrijf begrijpelijk
Schrijf makkelijk leesbare zinnen en gebruik daarbij woorden die je lezer kent. Schrap dus al je deftige woorden. Hierdoor wordt jouw tekst beter gelezen, begrepen én gewaardeerd.
Succes met deze aanpak!