Deel met anderen!

Interessant? Deel deze tip gerust!

Iedereen kan schrijven! Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten.

Ik geloof er in dat iedereen goede e-mails, brieven, memo’s en rapporten kan schrijven. Toch kom ik in mijn praktijk een hoop gezwoeg en gezweet tegen.

Te veel mensen weten in hun hoofd wel wat ze willen zeggen, maar krijgen dit maar niet goed papier.

Sommigen staren minutenlang naar een leeg scherm, terwijl anderen direct beginnen te typen. Deze snelle starters zijn trouwens achteraf wel weer veel tijd kwijt met het toevoegen, schrappen en herschikken van zinnen. De twijfel slaat toe.

“Waarom kan ik niet gewoon even snel een tekst uit mijn mouw schudden?”

Goeie vraag, en gelukkig heb ik een hoopgevend antwoord voor je.

Je maakt waarschijnlijk geen gebruik van een goedwerkend stappenplan. Als je dat wel doet, lukt het jou namelijk ook om een goede tekst te schrijven. En dan ook nog eens met veel meer gemak.

Daarom deel ik deze keer het artikel ‘Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten’ met je.

Deze vijf stappen zijn echt essentieel wanneer je een goede tekst wilt schrijven. Let wel: de ene stap kan niet zonder de andere. Je hebt ze alle vijf even hard nodig!

 

Het 5-stappenplan voor succesvolle zakelijke teksten

1. Bepaal je doel

Waarom schrijf je eigenlijk een e-mail, brief of rapport? Stel jezelf deze vraag altijd en vóórdat je begint met schrijven.

Teksten zonder duidelijk doel zijn namelijk stuurloos. Jij weet niet welke kant je met je tekst op wilt en voor je lezer creëer je een doolhof van zinnen.

Denk dus eerst eens rustig na over de volgende vragen:

  •  Wat is het doel van mijn tekst?
  • Wat is kort gezegd mijn boodschap?
  • Waarom wil ik dit communiceren?

“Als je je doel helder verwoordt, kun je je beter focussen op wat je schrijft”

2. Maak een schrijfplan

Oké, je hebt een doel voor ogen. Nu is het tijd voor het schrijfplan. Zonder plan loop je namelijk alsnog het risico dat je halverwege ongemerkt van koers wijzigt. En zo verzand je in allerlei details waar je lezers niet op zitten te wachten.

Maak dus eerst een plan door antwoord te geven op deze vragen:

  • Welke informatie zet ik in de inleiding?
  • Wat werk ik uit in het middengedeelte?
  • Hoe sluit ik af?

Helemaal niet zo ingewikkeld dus, je moet het alleen wel even doen. En ja, hierover nadenken kost tijd. Maar je voorkomt er wel mee dat je later eindeloos gaat schuiven met zinnen of hele alinea’s.

“Een schrijfplan is als een kaart van de stad, je kan hiermee moeiteloos je route uitstippelen”

 

3. Schrijf begrijpelijk

Een tekst schrijf je niet voor jezelf, maar voor je lezers. Toch? Het zijn dus je lezers die bepalen of jouw tekst goed te lezen is.

Wat voor jou volkomen begrijpelijk is, kan voor je lezers geheimtaal zijn. Ook al zijn ze hoogopgeleid. Zij hebben immers niet altijd die (voor)kennis die jij hebt.

Schrijf dus makkelijk leesbare zinnen en gebruik daarbij woorden die je lezer kent. Hierdoor wordt je tekst gelezen, begrepen én gewaardeerd.

“Goed geschreven zinnen hoef je slechts één keer te lezen om te begrijpen wat er staat”

4. Wees overtuigend

Zeer ergerlijk, maar het komt voor:

Je hebt een prettig leesbare en goed gestructureerde tekst geschreven. Maar toch doen mensen niet wat je hen vraagt te doen. Vaak betekent dit dat je hen achter de broek moet zitten met extra brieven of e-mails.

Maak je dit mee, dan is je tekst wellicht niet overtuigend genoeg. Bijvoorbeeld omdat je je argumentatie niet sluitend, compleet of logisch hebt gepresenteerd.

Als je je lezers wilt overtuigen, denk dan altijd grondig na over je argumenten. Anticipeer daarbij ook alvast op mogelijke tegenargumenten. Zo kun je je lezers op een kraakheldere en logische manier naar jouw conclusies leiden.

Dit voorkomt een heleboel gepraat en gedoe achteraf.

“Hoe beter je je argumenten kiest en weet over te brengen, hoe meer je kunt bereiken”

5. Perfectioneer je schrijfvaardigheden

Verrassend weinig mensen hebben tijdens hun opleiding geleerd hoe je een professionele zakelijke tekst schrijft. Toch gaan de meeste werkgevers ervan uit dat je ‘gewoon’ al goed kan schrijven. Maar niets is minder waar.

Goede teksten schrijven is een vaardigheid, een kunde dus. Wanneer je weet hoe je het schrijven effectief kunt aanpakken, dan heb je daar de rest van je carrière ontzettend veel gemak en plezier van.

Het loont dus om je te verdiepen in handige schrijftechnieken. Jouw vakinhoudelijke kennis komt zo nog veel beter tot z’n recht en jij krijgt voortaan óók voor je schrijfstukken de waardering die je verdient!

Succes!

Vond je dit een waardevol artikel, deel dit dan met anderen!

Andere gratis schrijftips

Meer schrijftips?

Ontvang elke maand een gratis tip van Petra.