Juridische beschikkingen
Voorkom dat je lezer afhaakt of in verweer gaat
Voor wie begrijpelijke juridische stukken wil schrijven
Home » Trainingen »
Hoe zorg je ervoor dat je juridische informatie correct op papier zet, terwijl je boodschap tegelijkertijd begrijpelijk én vriendelijk overkomt bij je lezer?
Door je aan te sluiten bij de taal van jouw lezer zorg je ervoor dat diegene zich gehoord en begrepen voelt.
Je voorkomt onnodige bezwaarschriften en verzacht direct boze reacties. Je zult het verschil direct zien en merken.
In één dag leer ik je:
- Hoe je voorkomt dat je lezer afhaakt of in verweer gaat
- Met welke taal jouw lezer zich gehoord en begrepen voelt
- Welke informatie absoluut noodzakelijk is en in welke volgorde
Dit helpt om:
Tijd en ergernis te besparen. Voor jezelf en voor je lezer, vaak een externe klant. Door te leren kijken door de ogen van de lezer, leer je eenvoudig en snel hoe je de structuur, taal en inhoud zo opbouwt dat je de ontvanger goed informeert.
Pas op, grote effecten!
Wat voor jou heel duidelijk is, blijkt voor je lezers soms vreselijk moeilijk. De vragen die dat oproept, zijn niet de leukste taken van je werk. Met begrijpelijk en vriendelijk schrijven kun je een groot gedeelte, zo niet alles, voorkomen.
En werkt zelfs:
Als jullie werken met standaardbrieven. Juist dan!
Bij incompany trainingen kunnen de eigen standaardbrieven worden gebruikt als cursusmateriaal.
Bij de open inschrijving ben je na de training in staat om de standaardbrieven te herschrijven, zodat collega’s ook gebruik kunnen maken van de nieuwe formuleringen en een betere opbouw.
Dit zeggen anderen erover:
Onze afdeling heeft te maken met complexe klantaanvragen die we juridisch moeten toetsen. Het gevaar van brieven die wetsartikelen bevatten is dat je ouderwetse ambtelijke taal gebruikt die de klant niet kent. Hoe maak je zo’n brief nu leesbaar en toch ook juridisch waterdicht?
Al tijdens de training zagen ze dat het veel beter kan. We weten nu hoe we onze standaardbrieven kunnen aanpassen; de eerste resultaten liggen er al. En wat direct opvalt: die brieven bevatten veel minder tekst en zijn veel duidelijker. Het loont dus echt om teksten aan te passen en je medewerkers daarin te trainen. Onze klanten krijgen vanaf nu duidelijke brieven die veel minder vragen oproepen.
Mijn team heeft Petra ervaren als een ervaren trainer met kennis van zaken. Ze weet een groep op een prettige wijze ‘mee te nemen’ in een nieuwe manier van schrijven, met oog voor wat elke deelnemer nodig heeft.
Interesse?
Vraag hier wanneer de volgende training is
Bij voldoende aanmeldingen, plannen we direct de training. We werken met kleine groepen, dus een training kan al snel doorgaan.
En twijfel je, mail mij gerust voor overleg en advies.
Wanneer en waar?
Locatie is in Groningen.
Groepsgrootte: minimaal zes, maximaal tien mensen.
Duur: één dag van 9.30 uur tot 16.30.
Investering: € 425,- vrij van btw.
Inclusief: koffie, thee, lunch en materiaal.
Of liever een offerte voor deze training Incompany?
CRKBO-erkend opleidingsinstituut, zie ook pagina over Kwaliteit.